Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-05@18:44:09 GMT

سینما قدس هنوز جان داشت

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۱۳۸۳۶

سینما قدس هنوز جان داشت

حوزه هنری کشور در راستای ایجاد جاذبه‌های تفریحی و گردشگری "پردیس سینمایی مهر کوهسنگی" را جایگزین سینما قدس مشهد با هویت تاریخی کرده و با تخریب و تعطیلی این سینما به فعالیت ۵۱ ساله آن پایان داده است.

به گزارش قدس آنلاین کلانشهر مشهد با ظرفیت فراوان گردشگری میزبان تعداد بسیار گردشگران و زائران از اقصی نقاط ایران و جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که مشهد با وجود داشتن چنین ظرفیتی از داشتن برخی جاذبه‌های تفریحی و گردشگری محروم است. البته چند سالی است که تمرکز مسوولان بر وجوه گردشگری مشهد افزایش یافته و طرح‌های مختلفی مانند باغ گیاه شناسی و کوه پارک یکی پس از دیگری در حال افتتاح است.

یکی از این پروژه‌های قابل توجه "پروژه پردیس سینمایی مهر کوهسنگی" است که با اجرای آن یک سینما به سینماهای مشهد افزوده می‌شود و ساخت آن توسط موسسه بهمن سبز و در قالب طرح بزرگ توسعه و ساخت سینما در کشور انجام می‌پذیرد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

پردیس سینمایی مهرکوهسنگی جایگزین بهتر برای سینما قدس

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: سینما قدس مشهد که در سال ۱۳۴۸ با نام "آریا" تاسیس شد پس از انقلاب با مدیریت حوزه هنری به سینما قدس تغییر نام یافت، یک سینمای با قدمت ۵۱ ساله و دارای ۲ سالن بود که یک سالن آن حدود ۶۰۰ نفر و سالن دیگر حدود ۲۵۰ نفر ظرفیت داشت.

حسن پهلوان با بیان اینکه وجود یک سری مشکلات عمده سبب تعطیلی این مکان شد افزود: نبود توقفگاه بزرگ در نزدیک سینما قدس، قدیمی بودن ساختمان و کمبود امکانات آن نسبت به سینما هویزه و نزدیک بودن آن به این سینما که به تازگی بازسازی شده باعث شد مردم بیشتر به سینما هویزه مراجعه کنند و این عوامل سبب کاهش مراجعه کنندگان به سینما قدس شد.

وی ادامه داد: در شورایی که یک سال پیش در حوزه هنری کشور در ارتباط با تمام سینماها تشکیل شد تصمیم گرفته شد سینماهایی که مخروبه شده‌اند یا در مکان نامناسب قرار دارند، واگذار شوند و به جای آن‌ها سینماهای بهتر در مکانهای بهتری خریداری و ساخته شوند، یا اینکه سینماهای قدیمی بازسازی گردند.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی گفت: در اجرای این طرح مقرر شد سینما قدس نیز واگذار شود و طبقه ششم برج مهر کوهسنگی خریداری و با نام "پردیس سینمایی مهرکوهسنگی" جایگزین سینما قدس گردد و بخشی از هزینه‌های ساخت این سینمای جدید با واگذاری سینما قدس مشهد، تامین شود.

وی افزود: "پردیس سینمایی مهرکوهسنگی" در یک مکان وسیع به وسعت بیش از پنج هزار مترمربع دارای فضای سرپوشیده با مساحت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع و فضای روباز با مساحت هزار و ۵۰۰ متر مربع به عنوان سینمای روباز و با ظرفیت بیش از۸۸۰ صندلی و ۲ آسانسور اختصاصی است که در آن کافی شاپ، فود کورت، محل فروش کتاب، سالن کودک و آمفی تئاتر ساخته خواهد شد.

پهلوان ادامه داد: مجتمع تجاری مهر کوهسنگی از نظر دسترسی آسان بخاطر وجود قطارشهری، داشتن توقفگاه جداگانه و مناسب با بیش از ۶۰۰ مکان توقف، قرارگرفتن در کنار توقفگاه الیت با ظرفیت ۲ هزار مکان توقف، نزدیک بودن به فضای سبز و توقفگاههای مجاور بوستان کوهسنگی از نظر رفت و آمد موقعیت جغرافیایی مناسب‌تری دارد.

سینمای جدید به جای سینما قدس مشهد

مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس بررسی‌هایی که در حوزه هنری صورت گرفت مشخص شد سینما قدس به علت موقعیت شهری، نداشتن توقفگاه، نزدیک بودن به دو سینمای هویزه و آفریقا و همچنین شرایط خاص دیگر قابلیت بازسازی و سینمای فعال را ندارد.

محمد ملک‌ ثابت با بیان اینکه کارگروهی طی یک سال روی این موضوع تمرکز داشتند و مقرر شد این سینما واگذار شود افزود: با واگذاری این سینما موفق شدیم سینمای دیگری را جایگزین و جایگاه خوبی را برای ادامه فعالیت سینمایی در شهر مشهد پیدا کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس، حوزه هنری طبقه ششم مجتمع مهر کوهسنگی را که حدود پنج هزار متر مربع است خریداری کرد و تصمیم گرفت این مکان را تبدیل به یک پردیس سینمایی کند که در حال آماده‌سازی این سینما هستیم و امیدواریم این سینما با بیش از ۱۰ سالن و با امکانات به روز در مدت کمتر از یک سال افتتاح شود.

پردیس سینمایی مهر کوهسنگی پنجمین پردیس سینمایی مشهد است

مدیرعامل موسسه "بهمن سبز" حوزه هنری هم گفت: ساخت این پروژه سینمایی از اواخر بهمن ۹۸ همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط این موسسه در شهر مشهد آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

سید مصطفی حسینی افزود: تاکنون مشهد میزبان چهار پردیس سینمایی بوده که با افتتاح پردیس سینمایی مهرکوهسنگی تعداد آن‌ها به پنج پردیس سینمایی می‌رسد. پردیس سینمایی هویزه مشهد با هشت سالن، پردیس سینمایی ویلاژتویست با ۱۲ سالن، پردیس سینمایی گلشن با چهار سالن و پردیس سینمایی اطلس با ۱۴ سالن از جمله مراکز بزرگ سینمایی در شهر مشهد هستند که به دلیل پراکندگی در این شهر موقعیت‌های خوبی برای گردشگران دارند.

وی ادامه داد: مجتمع تجاری مسکونی مهر کوهسنگی با وسعت ۱۳ هزار مترمربع در یکی از بهترین نقاط گردشگری شهر مشهد و در دل بوستان کوهسنگی قرار دارد که پروژه پردیس سینمایی مهر کوهسنگی در ۱۳ سالن توسط موسسه بهمن سبز وابسته به حوزه هنری خراسان، در طبقه ششم این مجتمع از آذر ماه ۱۳۹۸ آغاز شده و فاز اول آن که شامل تخلیه، برش‌کاری و حمل نخاله‌ها بود در تیر ماه پارسال اجرا شد. 

پنج برابرشدن فضای فرهنگی شهر مشهد با احداث پردیس سینمایی مهر کوهسنگی

مدیر عامل شرکت فراسوی شهر و سازنده پردیس سینمایی مهر کوهسنگی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در دی ماه سال ۹۸ با برنامه ریزی و تهاتری که حوزه هنری کشور با مجموعه فاخر مجتمع مهر کوهسنگی داشت "پردیس سینمایی مهر کوهسنگی" با بیش از ۱۰ سالن سینما و مجموعه فرهنگی در طبقه ششم مجتمع تجاری مسکونی مهر با وسعت پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع جایگزین سینما قدس با ۲ سالن و متراژ هزار و ۲۷۴ مترمربع شد.

مهدی صفاریان افزود: با این جایگزینی فضای پنج برابری در اختیار حوزه هنری قرار گرفت و سالن های این سینما از ۲ سالن به ۱۰ سالن در حال افزایش است. 

ایمن‌سازی پردیس سینمای مهر کوهسنگی

وی ادامه داد: طبقه ششم برج مهر کوهسنگی چون در ابتدا برای تالار و پذیرایی ساخته شده بود برای تغییر هویت و کاربری باید عملیات ساختمانی در آن انجام می‌شد و تا این عملیات ساختمانی تمام نشود تاییدیه آتش‌نشانی نیز صادر نمی‌شود.

صفاریان گفت: تمام مجوزهای لازم را برای احداث این ساختمان گرفته ایم و تمام تلاشمان این است که اگر تامین اعتبار انجام شود طی سه ماه آینده کار عملیاتی تمام شود و تاییدیه آتش‌نشانی را بگیریم و در مهر ماه این پردیس سینمایی را افتتاح کنیم.

سینما قدس هنوز جان داشت

اما نویسنده و پژوهشگر تئاتر به عنوان یک شهروند علاقه‌مند و فعال در حوزه فرهنگی هنری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تخریب هر بنایی که در حافظه مردم یادآور خاطرات خوب می‌باشد، فرصت نیست بلکه تهدید جدی در زدودن خاطره‌ها و یادهاست.

حمیدرضا سهیلی با بیان اینکه سینما قدس مشهد نه تنها هنوز جان داشت و فعالیت می‌کرد بلکه با تعمیرات جزئی می‌توانست سالهای سال همچنان سرپا و فعال بماند، افزود: در کجا دیده‌اید که بخشی از تاریخ هویتی یک شهر را به بهانه جایگزینی بنای دیگر، تخریب کنند؟ تخریب سینما قدس و همه سینماهای دیگر مشهد که به نوبت تخریب شده یا می‌شوند، یک کار ضد فرهنگی و به دور از تفکر فرهنگی است.

وی با بیان اینکه سینما قدس تاریخچه بسیار پرباری در زمینه هنری در مشهد داشت ادامه داد: تشکیل خانه فیلم مشهد و نمایش آثار برتر سینمای جهان و ایران در این سینما، خاطره‌انگیزترین یادمان باقیمانده از آن در ذهن هنرمندان و سینمادوستان شهر است و چه کارگردان‌های بزرگی در این سینما همراه با اعضای خانه فیلم به تماشای آثارشان نشستند و به نقد و بررسی آن پرداختند.

این پژوهشگر تئاتر با بیان اینکه تخریب سینما قدس یعنی تخریب همه یادمان‌های خوب فرهنگی که در این سینما رقم خورده است گفت: این سینما و دیگر سینماهای تخریب شده می‌توانست به عنوان موزه سینمایی باقی بماند و از آن بهره‌وری شایسته‌تر انجام شود.

وی افزود: اینکه مسوولان ابتدا ساختمان سینما قدس را تخریب می‌کنند و بعد توضیح می‌دهند که قرار است به جای این سینما پردیسی در کوهسنگی ساخته شود، ترفند و بهانه بیرون رفتن از زیر بار فشار اعتراض‌های مردمی است و پردیس سینمایی مهر کوهسنگی هر چقدر که خوب و زیبا باشد باز نمی‌تواند ذره ای از نوستالژی خاطرات سینما قدس را جبران کند.

سهیلی با بیان اینکه به نظر من سینماهای مشهد که بدین صورت مورد حمله و تخریب قرار گرفته اند، چند دلیل روشن دارد، ادامه داد: نخست آنکه متولیان این سینماها هیچ زحمتی برای تملک آن نکشیده‌اند و سینماها به صورت تقدیمی از مالکان آن مصادره و در اختیار حوزه هنری یا کمیته امداد و یا نهاد دیگر گذاشته شده و برای مالکان ارزشی ندارد.

وی گفت: دوم آنکه مالکان امروزی تمایلی به هنر و فرهنگ ندارند و در تفکرشان سود بالاتر است چرا که آنها با خود می اندیشند چرا باید زمین و ساختمانی به این بزرگی سینما باشد و درآمد چندانی نداشته باشد در حالی که می‌تواند برج تجاری شود و سود بیشری داشته باشد. 

این نویسنده تئاتر افزود: در همه جا هویت تاریخی شهر و کشور را ارج می‌گذارند و در نگهداری آن می‌کوشند اما ما کلنگ بر می‌داریم و هویت تاریخی شهر خود را آوار می‌کنیم.

وی ادامه داد: سینما مولن روژ تربت‌حیدریه نیز که به بهانه نداشتن استحکام تخریب شد، اکنون به توقفگاه خودرو و آشغالدانی تبدیل شده است.

سهیلی گفت: عدم استحکام بهانه خوبی برای تخریب شده است اما مسوولان فرهنگی نباید اجازه دهند این رویه ادامه پیدا کند. باید سینماها به عنوان نماد فرهنگی یک شهر بازسازی و مرمت گردند و به یادگار بمانند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سینما قدس مشهد سینما پردیس سینمایی مهر کوهسنگی خبرنگار ایرنا گفت سینما قدس مشهد حوزه هنری کشور پردیس سینمای تخریب شد طبقه ششم شهر مشهد یک سال ۲ سالن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۱۳۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت

فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلم‌سازم و تمام زندگی‌ام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» این‌ها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلم‌سازی است و حاضر است سختی‌هایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبه‌رو هستیم.

مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر، کارگردان فیلم آپاراتچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درون‌مایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار می‌کند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که می‌توان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.

وی ادامه می‌دهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیت‌های نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن تجربه داشته باشند، چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و می‌خواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.

کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه ایران همچون کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای نمایش فیلم در سینمادارد و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب می‌شود، تصریح می‌کند: گاهی در دل فیلم‌ها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا می‌کند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم می‌زند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن است که نکات گفته نشده سینما را بیان می‌کند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.

در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بود

وی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما می‌افزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.

طاهرفر می‌گوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصه‌ها و مولفه‌هایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده می‌کنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند، چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.

وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار می‌کند: هنگامی که در عرصه غوغاسالاری فیلم‌های کمدی و گیشه‌پسند قدم می‌گذارید، کار دشوار می‌شود، اما به لطف خدا در هر کدام از مولفه‌هایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبان دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.

کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه می‌دهد: ما باید در لایه‌های بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از این‌رو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلم‌های غیرکمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب نخست تماشاچی‌ها باشد.

وی تصریح می‌کند: طی سال‌های اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبان را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بنا گذاشتیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از این‌رو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی می‌افتد هم سرمایه‌گذاران و هم تهیه‌کنندگان و به‌تبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و تنها بر مبنای رسالت خود عمل نمی‌کنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرابرسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهد آفرینش آثاری بهتر باشیم.

تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهم‌ترین نکات آن بود

طاهرفر می‌افزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلم‌ها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلم‌ها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهم‌ترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.

وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت می‌کنیم، می‌گوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا می‌کردند، همه عوامل‌شان به چالش کشیده می‌شدند و یک رقابت پایا پای می‌داشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.

کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار می‌کند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.

وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه می‌دهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث می‌شود خیلی از انرژی‌ها، پتانسیل‌ها و استعدادهایی که در شهرستان‌ها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا می‌شوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض می‌کند و قلم و دوربین را زمین می‌گذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.

طاهرفر تصریح می‌کند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

تصویر، هنری اثرگذار است

علیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار می‌کند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوت‌تر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.

وی ادامه می‌دهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که می‌شود آن را با خانواده دید، نمی‌گویم فیلم‌های دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان می‌دهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.

بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح می‌کند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز می‌توانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.

وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنری‌شان دیده می‌شود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمی‌بینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد می‌تواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.

استادی می‌گوید: ساخت فیلم‌هایی همچون آپاراتچی می‌تواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.

وی اظهار می‌کند: به وفور سوژه‌هایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیت‌های هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست می‌تواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.

به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازه‌ترین روایت سینما از سینما است که می‌توان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز می‌کند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.

کد خبر 748562

دیگر خبرها

  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • قرارداد سرگروهی «تگزاس ۳» و «عطرآلود» ثبت شد
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی